Match anmeldelse

Kort fortalt

Match er en meget god mulighed for dem, der er interesseret i en seriøs datingside. Mange danske medlemmer, nem registrering og fraværet af falske konti er nogle af de ting, vi bedst kan lide. Desuden er datingsiden let at bruge, og funktionerne fungerer godt på både pc og mobilenheder. Alt i alt kan vi anbefale Match.

Fordele
  • 6.600 nye danske medlemmer hver måned
  • Til seriøse medlemmer
  • Hver uge tager over 2.600 danske singler på date gennem Match
Ulemper
  • Ikke alle medlemmer synes at være aktive

Introduktion

Her ser du forsiden på Match på PC og mobil.

Du kan finde et hav af datingtjenester på nettet i disse tider. Vores indtryk er, at Match.com er en af sværvægterne, og det er en datingplatform, som langt de fleste vil have hørt om – i hvert fald dem, der i øjeblikket er i datingverdenen.

Vi husker, at der var reklamer for Match.com for flere år siden på tv, og vi har hørt tale om Match både i formelle og uformelle situationer. I betragtning af Matchs renommé, havde vi høje forventninger til denne datingtjeneste, da vi besluttede at gennemføre en test af den.

Vi ønskede at se på alt fra brugeroprettelse og grænseflader til muligheden for potentielle dates. Det var vigtigt for os at vurdere, om Match.com var en datingtjeneste, som vi ville føle sig trygge ved at bruge, og om der rent faktisk ville være muligheder for at møde en partner, med hvem vi matchede godt.

Tidligere har vi stiftet bekendtskab med en masse datingtjenester, der på mange måder har slået os som værende en smule overfladiske og useriøse. Vi ønskede at afprøve seriøsiteten ved Match.com, og om vi fik en gode fornemmelse, vi om vi fik den gode fornemmelse, vi håber på at få, når bevæger os ind på en datingplatform. Læs videre for at høre, hvad vi fandt ud af!

Brugeroprettelse

Når du klikker ind på Match.com bliver du mødt af en interaktiv coach, der skal guide dig gennem hele processen med at oprette en brugerprofil.

Du bliver først spurgt, om du ønsker at møde mænd eller kvinder på platformen. Så bliver du bedt om at udfylde fødselsdato, bopæl, køn, brugernavn og e-mailadresse. Dette går relativt hurtigt, og inden for et par minutter har du oprettet en brugerprofil. Når brugerprofilen er oprettet, vil du blive underrettet om, at Match gerne vil vide lidt mere om dig, og du vil derfor blive bedt om at besvare nogle forskellige spørgsmål.

Det første spørgsmål er, om du er klar til et seriøst forhold. Dette var et spørgsmål, som vi syntes om, da datingtjenesten på denne måde kan matche dig med andre, der er på udkig efter det samme, som dig. Når det er sagt, kan det dog være lidt svært at vide, hvad man skal svare på dette spørgsmål, da svaret ofte kan være noget i dur med: “Jeg er dybest set ikke på udkig efter noget seriøst, men hvis kemien er god, kan jeg godt være på udkig efter noget seriøst”.

Dette har Match dog taget hensyn til, da de har inkluderet tre forskellige svarmuligheder: “Ja, absolut”, “Måske, hvis alt klapper” og “Ikke rigtigt endnu”. Hvad mere er, har Match inkluderet en fjerde svarmulighed med små bogstaver: “Det holder jeg for mig selv”.

Vi satte pris på, at der var så mange svarmuligheder. Det viser, at Match.com har forstået, at tingene ikke altid er sorte og hvide i datingverdenen. Indtil videre føler vi os godt tilpas med Match. I den videre proces bliver du spurgt, om du er religiøs, hvilken form for uddannelse du har og nogle andre spørgsmål i samme genre. Det er klart, at skaberne af Match har tænkt, at det er vigtigt at kende en del til dig som person, både for at præsentere den ægte dig for andre brugere, men også for at være i stand til at kunne matche dig rigtigt med andre brugere.

Man siger jo, at lige børn leger bedst, så med sådan en ordning kan du få adgang til andres profil og vurdere, om I har ens personligheder.

Abonnement og betaling

Ligesom nogle andre onlinedatingtjenester, tilbyder Match tre forskellige abonnementer. Den første er et rent månedligt abonnement. Der er ingen bindingsperiode, og det koster 379 kr. om måneden.

Det andet abonnement har en bindingsperiode på tre måneder, og derfor betaler du lidt mindre per måned, end hvis man havde valgt abonnementet uden en bindingsperiode. Prisen for dette abonnement er 249 kr. om måneden. Match har beregnet besparelserne ved at vælge dette abonnement i forhold til det månedlige abonnement, og det er en besparelse på 34 procent.

Det tredje abonnement har en bindingsperiode på seks måneder, men her får du også mest værdi for pengene. For 189 kr. om måneden kan du bruge en fuldstændig Match-profil i seks måneder, og du får adgang til funktioner såsom: ubegrænset kontakt, fuld adgang på din telefon, mulighed for at fravælge reklamer, og du kan se, hvem der er interesseret i dig på Match.com.

En ting, det er vigtigt at være opmærksom på, når man køber et abonnement på Match.com, er, at der sker automatisk fornyelse. Det står med små bogstaver nederst på hjemmesiden: “Abonnementet fornyes automatisk månedsvist”.

Du kan også klikke på et link for at læse mere om den automatiske fornyelse, og hvordan du annullerer den. Dette bad vi vores virksomhedsjurist om at gøre, og han kunne fortælle os følgende: Hvis du klikker på linket, bliver en boks med disse oplysninger åbnet:

“Du kan nemt annullere den automatiske fornyelse af dit abonnement på konto- og abonnementssiden.

Vi skal have modtaget din opsigelse senest 48 timer, før den nuværende abonnementsperiode udløber. Ellers forlænges abonnementet med en måned mere.”

Det betyder, at du skal være lidt på vagt for at undgå, at den automatiske fornyelse begynder, hvis man ikke ønsker, at dette sker.

Match tilbyder sikker betaling, og du kan foretage betalinger med bl.a. Visa, MasterCard, American Express, Diners og PayPal. Da et abonnementskøb er et fjernsalg uden for faste forretningslokaler, gælder der en fortrydelsesret for købet. Det betyder, at du kan fortryde dit køb inden for 14 dage fra ordredatoen.

Brugerprofiler

Match har mange vejledninger til, hvordan du bedst lykkes på datingsiden.

Match har mange vejledninger til, hvordan du bedst lykkes på datingsiden.

Fra Matchs startside kan du navigere dig ind på forskellige brugerprofiler. Her vil du kunne se forskellige billeder, som brugeren har uploadet, der er nogle korte fakta om den pågældendes personlighed, lidt om den pågældende persons fysik, og ikke mindst lidt om livsstil. Under personlighedskassen kan der for eksempel stå, at personen er dansk og ønsker børn – ud over at han/hun er på udkig efter et seriøst forhold.

Under fysikkassen står der fx: højde, kropstype, etnisk oprindelse, hår, samt hårlængde. Under livsstil oplyses, hvilken form for uddannelse han/hun har, og om han/hun ryger eller bruger snus og hvilket sprog han/hun taler. I øverste venstre hjørne kan du også se de ting, I har til fælles, såsom at i begge ryger, eller begge jer har en bachelorgrad.

Vi kunne godt lide, at sådanne ligheder er fremhævet, da det giver en mulighed for at tage et hurtigt kig for at se, om man har noget til fælles med denne person. Det kan være en smule kedeligt, hvis du har investeret en masse tid i en person, som man ikke rigtig har noget til fælles, men med disse lighedsoplysninger er det en fælde, man undgår at falde i. Vi kunne også godt lide, at man let kunne se nogle grundlæggende oplysninger om personen i hans/hendes profil.

Det er ofte hurtigere at bare stryge hen over sådanne profiloplysninger hurtigt for at få lidt indsigt i, hvordan personen er, end det er at skulle indlede en chat og forsøge at fiske disse oplysninger ud via en masse spørgsmål.

Øverst på en brugerprofil er der tre forskellige bokse, man kan trykke på. Den første er “Send en flirt”. Hvis du trykker på denne, sendes en lille smiley, der blinker, blive sendt til den pågældende, hvilket er et klart signal om, at flirteriet er i gang. Desværre er man begrænset til en flirt om dagen. Dette kan være en smule kedeligt, hvis dette er en person, som du har talt meget med og måske ønsker at flirte mere med. Det kan også være, at du gerne vil vise, at du er ekstra interesseret i denne person i begyndelsen af onlinedating. Det kan også være, at man har en intern stående joke om at sende sådanne flirter frem og tilbage, men det kan så ikke ske oftere end en gang om dagen.

Det er en skam, at denne flirtemetode er begrænset, men heldigvis reddes man lidt af en af de andre tre kasser, som fx “Send en besked”. Med lidt kreativitet, er det også fuldt ud muligt at flirte lidt via chat/meddelelser. Desværre skal du have en betalingsprofil (du skal have købt et abonnement) for at kunne sende meddelelser til andre. Så i virkeligheden er flirteriet begrænset til “Send en flirt”-muligheden, hvis man ikke har en betalingsprofil.

Den tredje boks er “Tilføj som favorit”. Vi synes, dette var en smart funktion, da der kan være situationer, hvor man ønsker at se sig lidt omkring på en datingplatform, før man går i gang med at flirte/chatter. Hvis man tilføjer en person som favorit, gemmes denne under en favoritblok på en linje i øverste højre hjørne. Her kan man ikke kun se dem, man har tilføjet som favoritter, men også andre, der har tilføjet dig som en favorit. Det betyder, at du kan “snuse” en lille smule for at finde ud af, hvem man måske har gode chancer med.

Hvis en anden person har føjet dig til deres favoritliste, er der jo en god chance for, at de vil være positive, hvis du kontakter vedkommende. Ikke nok med at denne funktion praktisk, men det tilføjer også lidt spænding til Match.com. Man vil gerne vide, hvem der synes, man er attraktiv, og det er noget, som er muliggjort via denne mulighed for at se, hvem der har sat dig på deres favoritliste.

Andre godbidder

Der er to funktioner, som Match har indarbejdet i deres onlinedatingtjeneste, som vi gerne vil fremhæve. Den første er “inkognito”-tilstand. Inkognito er et latinsk ord, der direkte oversat betyder “ukendt”. Men det er mest almindeligt anvendt i situationer, hvor man agerer under ikke-kendte navne eller ikke giver sig til kende. Og det er netop den funktion, Match har skabt.

Inkognitotilstand giver dig mulighed for at gå ind på andres profiler, uden at de får besked om, at du har besøgt profilen. Man vises heller ikke i søgeresultater, hvis inkognitotilstand er slået til. Dette er en snedig funktion for dem, der ønsker at være så private som muligt en datingplatform. Som med meget andet i verden, er du nødt til at betale for inkognitofunktionen.

Det koster 17 kr. for 24 timer (pr. dag) uden en bindingsperiode, eller 4 kr. per dag, hvis du binder dig til en måned. Det vil altså sige fra 119 kr. for en måned. Det skal præciseres, at inkognitotilstanden kan deaktiveres og aktiveres, så ofte som du ønsker. Man er altså ikke tvunget til at være i inkognitotilstand, hvis man har købt denne funktion.

Der er den anden funktion, som vi gerne vil fremhæve, nemlig “boost”. Med boost kan du gøre din profil mere synlig for andre brugere. Det sker ved, at Match bogstaveligt talt giver din profil et “boost”. Men for at bruge “boost” kræver det, at man har uploadet et profilbillede. Dette giver mening for os, da det ville være lidt kedeligt, hvis profilen, der blev boostet og fremhævet, var en profil uden billeder.

Match sammenlignet med andre datingsider

PartnerMedNiveau er et godt alternativ til Match, for dem som ønsker at date akademikere.

Match er en af de ældste datingtjenester i verden, og dette kommer til udtryk i tjenesten. Imidlertid er der over 20 tunge datingaktører i Danmark, som du kan vælge imellem, og derfor vil en gennemgang af Match ikke sige meget, hvis man ikke også sammenligner tjenesten med de andre datingsider, der findes i her i landet.

Match er en international tjeneste, og dette mærkes bl.a. på domænet. Derved skiller Match sig ud fra mere nordiske datingtjenester som Dating.dk og Seniordate.dk Generelt har vi tidligere skrevet, at vi ofte oplever, at de dating datingsider er de bedste, da de fokuserer mere på Danmark. De tunge internationale aktører har en tendens til at være målrettede mod et større marked, og her kan Danmark hurtigt blive glemt (hvilket fører til færre brugere). Dette ser vi fx på datingsiden Zoosk.  

Match er sådan en tung international datingaktør. Ikke desto mindre mener vi ikke, at dette er negativt for Danmark. Match har et så stærkt brand, at dette i sig selv genererer mange brugere i Danmark, så tjenesten automatisk får mange nye brugere dagligt. Da brugerne er det eneste, der egentlig er virkelig vigtigt ved en datingside, er dette naturligvis meget positivt for Match i Danmark.

Match er en såkaldt generel datingside, der konkurrerer med andre datingsider såsom Dating.dk, Tinder, PartnerMedNiveau, Happn og lignende. Med hensyn til disse, kan vi sige, at vi mener, at Match klarer sig godt. Grunden til dette er nok, at Match har eksisteret i lang tid og dermed har en god tjeneste tilbyde brugerne.

En fordel ved Match er også, at tjenesten er velegnet til alle, uanset om du er gammel, ung, på udkig efter en flirt eller bare på udkig efter noget seriøst. Derved er Match noget for enhver smag – i modsætning til mere nichesites som Kristendate eller Victoria Milan.  

Samlet bedømmelse

Match er en brugervenlig datingtjeneste. Det tager kort tid at oprette en brugerprofil, det er nemt at navigere fra side til side. Match har de funktioner, du naturligvis kan forvente at finde på en datingside.

For at fremhæve noget, vi syntes var ekstra positivt ved Match, må det være muligheden for at besøge andre brugeres profilside og straks danne sig et indtryk af vedkommendes personlighed på denne måde. Derudover mener vi også, at mulighederne for at booste og gå inkognito var smarte. Vi er meget fokuserede på onlinesikkerheden, og inkognitotilstanden imødekommer i høj grad ønsker om høj sikkerhed på Match.

Når det gælder ting, der ikke var så positive med Match, er vi nødt til at pege på den automatiske fornyelse (se abonnements- og betalingsafsnittet). Vi synes også, det er en skam, at du ikke kan sende flere flirter i løbet af en dag, og også at du skal have betalingsversionen for at sende beskeder. Alt i alt mener vi, at Match er en forholdsvis ligetil datingtjeneste.

De bedste datingsites
PartnerMedNiveau
Match
Singles50
AcademicSingles

Kommercielt samarbejde

INNHOLDSFORTEGNELSE

Datinglab.dk er en webportal, der sammenligner og vurderer forskellige datingsider.

Ligesom alle andre virksomheder skal vi have dækket omkostningerne, der er forbundet med at skabe websitet, samt generere et overskud. Derfor modtager vi henvisningsgebyrer, når vi henviser en person fra vores website til en datingside, hvis personen tilmelder sig og/eller køber et abonnement.