Zoosk anmeldelse

Kort fortalt

Zoosk er en af de største datingportaler online, og den blev grundlagt i 2007. Alt i alt mener vi, at Zoosk er en forholdsvis god datingside i forhold til brug i Danmark med relativt mange medlemmer. Men mange af funktionerne kræver, at du betaler, og hvis du ikke ønsker at bruge så mange penge, kan det være værd at teste andre datingsider.

Fordele
  • En af de største datingtjenester i verden
  • Avanceret matchmaking-algoritme
  • Relativt lige kønsfordeling
Ulemper
  • Kan være temmelig dyr

Introduktion

Der er mange forskellige datingtjenester på nettet. Zoosk er en af disse, og det er måske en af dem, der ikke er så kendt her i Danmark. De fleste har hørt om datingsider/-apps som Dating.dk, Tinder og Happn, mens knapt så mange har hørt om Zoosk.

Det behøver ikke at betyde, at Zoosk er en dårlig datingtjeneste, tværtimod kan det være en skjult skat! Vi ønskede at teste Zoosk for at vurdere kvaliteten af denne datingtjeneste.

Vi skal ærligt indrømme, at vi havde høje forventninger, da Zoosk på deres websted oplyser, at der er 40 millioner singler på Zoosk, og at 3 millioner beskeder sendes via tjenesten hver dag. Det er høje tal, og høje tal skaber store forventninger. Læs videre for at se, hvad vi synes om Zoosk.

Startside og vilkår for anvendelse

Vi testede Zoosk på mobil. Dette var et bevidst valg, da dating i disse dage mange gange sker på farten, og derfor ofte på mobil. Der er nogle enkelte, der går rundt med en bærbar computer, og der er helt sikkert endnu færre, går rundt med en bærbar computer og styrer deres onlinedating derfra. Den nye standard er mobil, og for at få det mest realistiske billede af onlinedating på Zoosk mente vi, det kunne være en god idé at bruge mobilen.

Det første, der slår dig, når du kommer ind på Zoosks startside er det forenklede design og den behagelige blanding af blå og hvid, som tjenesten bruger som farver. I de blå toner kan du skimte et udvalg af smilende kvinder og mænd, og det er absolut et billede, der vækker interesse.

Vi kunne godt lide, at billedet var lidt sløret, at blåtonerne næsten skjule menneskene bag, dette bidrog til en slags mystik og nysgerrighed. Hvad foregår der egentlig her? Er det bare blåtoner, eller kan vi finde på noget mere bag det? Hvis man retter sit blik på højre side af skærmen, ser man en række registreringsbokse.

Man kan tilmelde sig både via Google, Facebook eller gennem en almindelig registrering, hvor man udfylder nogle grundlæggende oplysninger om sig selv. Vi vil lige om lidt gennemgå, hvad disse grundlæggende oplysninger er, men først vil vi lige gøre opmærksom på en lille ting.

Ved registreringen på Zoosk accepterer man deres vilkår for anvendelse. Dette står med småt lige under det felt, hvor man kan trykke på “Tilmeld mig”-knappen. Det er helt almindeligt, at netsteder fungerer på denne måde, og det er de færreste, der gider at læse, hvad der står med småt. Vi vil derfor hurtigt gennemgå af vilkårene for brug, osv. man accepterer, når du tilmelder dig Zoosk.

Den første ting de accepterer, når man registrerer sig som bruger på Zoosk er vilkårene for anvendelse, måske bedre kendt som “terms of use” på engelsk. Hvis man trykker på linket, hvor der står “Vilkår for anvendelse”, navigeres til en separat side.

Der får man at vide, at man skal læse disse vilkår omhyggeligt, og hvis man ikke accepterer dem, må man ikke bruge webstedet. Nogle vigtige ting, det er vigtigt at bemærke blandt vilkårene for anvendelse, er, at man skal være 18 år for at kunne bruge denne datingtjeneste, at brugen er eksklusiv (det vil sige, kun du må bruge din konto, og ingen andre må bruge den), at du har ansvaret for at passe på din adgangskode og brugernavn (så ingen andre kan få adgang til din profil) og at du har ansvaret for din egen kommunikation med andre brugere på Zoosk.

Dette sidste punkt er vigtigt at bemærke. Det betyder at hvis du fx støder på en person, som det er ubehageligt at chatte med, så den kommunikation, der finder sted med denne person, dit ansvar. Zoosk har ikke noget ansvar for dette. Men vi vil nok tro, at hvis du kontakter Zoosks kundeservice og fortæller dem om en ubehagelig chat, der finder sted, så vil de forhåbentligvis være behjælpelige.

Det er i Zoosks interesse, at alle, der bruger deres datingtjeneste, er tilfredse, og derfor har Zoosk har et incitament til at forhindre ubehagelig chat. Men i sidste ende har du ansvaret i henhold til vilkårene for anvendelse. Det kan godt være, vi har overset i brugsvilkårene, der nuancerer billedet, og derudover kan det være, at der er national eller international lovgivning, som også kan være med til at placere ansvaret.

Måske har Zoosk for eksempel en begrænset ret til at fraskrive sig ansvaret. Vi har dog ikke tjekket dette, og vi skal gøre opmærksom på, at vi ikke har gennemgået brugsvilkårene i detaljer. Så hvis du ønsker at vide ting med 100 % sikkerhed, anbefaler vi, at du sætter dig ned og grundigt gennemgå vilkårene for anvendelse. Hvis der er noget, du ikke forstår, kan du kontakte Zoosks kundeservice.

Det næste, man accepterer, når man tilmelder sig Zoosk er deres elektroniske onlinearkiv. Det betyder, så vidt vi forstår det, at de oplysninger, du giver på Zoosks sider, kan gemmes i dette arkiv, og at Zoosk kan kontakte dig med vigtige oplysninger både på Zoosk-siderne og på din private e-mail, som du oplyser i forbindelse med registreringen.

Den tredje ting, man accepterer, når man tilmelder sig, er persondatapolitikken. Som bruger af Zoosk accepterer man, at de indtastede personaleoplysninger opbevares af Zoosk. Dette gælder i det mindste til en vis grad. Zoosk skal fx kunne gemme din erfaring med dating (hvis det er noget, du har oplyst i forbindelse med registrering).

I det mindste var det, sådan vi forstod disse retningslinjer, da vi gik ind og læste dem. Man må også huske, at den almindelige databeskyttelsesforordning (GDPR) gælder og fastlægger reglerne om beskyttelse af personoplysninger. Dette er regler, der er fastsat for at sikre beskyttelse af personoplysninger i EU. Imidlertid gælder disse regler muligvis ikke for Zoosk, hvis deres kontorer/servere befinder sig uden for EU-området. Det ved vi imidlertid ikke.

Registrering

Vi nævnte i det foregående afsnit, at man skal give nogle grundlæggende oplysninger for at registrere sig som bruger på Zoosk. Vi vil nu gennemgå, hvilke oplysninger der er tale om.

Det første, man skal oplyse, er, om man er fx en mand, der søger kvinder, eller om man har et andet køn og søger noget andet. Selvfølgelig kan man også være en mand, der søger kvinder eller en kvinde, der søger kvinder. Vi synes, det er meget rart, at Zoosk ikke foretager noget valg på dette område.

I dagens moderne samfund skal der være åbent for alle retninger, og efter vores mening bør alle have lige adgang til datingapps uanset køn og orientering. Pluspoint i bogen til Zoosk her. Det næste, du skal oplyse, er din fødselsdato. Vi går ud fra, at denne skal oplyses af tre forskellige grunde. Den første er, at Zoosk skal være i stand til at identificere dig (dvs. sørg for at du ikke opretter en bruger i en anden persons navn).

Den anden er, at Zoosk skal vide, at du er over 18 år. Og den tredje – og måske knapt så centrale grund er, at Zoosk og andre brugere skal kunne ønske dig tillykke på din fødselsdag. Det kan være sjovt at sidde med en datingapp og har en fødselsdag uden at få bare en eneste lykønskning – det kan være, at du slipper for dette på Zoosk.

Det tredje og fjerde, man skal oplyse, når man registrerer sig, er adgangskoder og e-mailadresse. Når dette er gjort, og du har trykket på tilmeldingsknappen, skal du give nogle yderligere oplysninger om dig selv. Den første ting er, hvor du bor, den næste er din kropstype, om du har børn, hvilken uddannelse du har, din etniske oprindelse, højde, og et par yderligere spørgsmål i samme genre.

Når disse spørgsmål er blevet besvaret, bliver du bedt om at uploade et billede og bekræfte din e-mailadresse. Bemærk, at du kan vælge at springe billeduploadingen over i denne omgang. Vores erfaring er dog, at billeder, og helst gode, er vigtige for at få mange matches på datingtjenester.

Vi går ud fra, at det også gælder på Zoosk. Hvad angår e-mailadresse, bekræftes denne ved, at du går ind på din e-mail og klikker på den e-mail, som du har modtaget fra Zoosk. I vores tilfælde kæmpede vi lidt for at finde denne e-mail i vores e-mail, men så pludselig gik der et lys gik op for os: Måske er e-mailen fra Zoosk havnet i vores spam-mail eller i en anden mappe. Og det viste sig også at være tilfældet. E-mailen var inde i den “sociale” mappe. Og da vi først fandt den mail, var det meget nemt at gennemføre verifikationsprocessen – vi skulle blot klikke på et link i e-mailen.

Matching

Når registreringsprocessen er færdig, får man vist billeder af forskellige brugere på Zoosk. Man kan vælge at trykke på et hjerte nederst på billedet af brugeren, hvis man synes om dem. Hvis man gør dette, kan man derefter sende en meddelelse til brugeren.

Vi syntes, at der var rigtig mange meget attraktive brugere inde på Zoosk. Dette kan variere lidt fra datingtjeneste til datingtjeneste efter vores erfaring, men på Zoosk var standarden således høj. Det kan være, at vi var heldige, da vi gik ind i Zoosk på denne dag og på det specifikke tidspunkt.

Det kan tænkes, at Zoosks skabere har skabt en algoritme, der gør, at mere attraktive brugere bliver vist på særlige dage og på særlige tidspunkter. I så fald må dette tage udgangspunkt i forskellige brugerprofilers popularitet.

Ellers må Zoosk have skabt en mekanisme til ansigtsgenkendelse, der formår at skelne mere attraktive brugere fra mindre attraktive brugere. Men dette er dog usandsynligt, da skønhed er subjektiv. Men er vi vist røget lidt af sporet her, og for at være helt ærlige, så er dette ren spekulation. Pointen er egentlig bare enkel og ligetil: vi var tilfredse med niveauet af brugere af Zoosk.

En ting, som vi fandt lidt irriterende på Zoosk var, at der midt i matchning-processen dukkede en knap op på skærmen, hvor der stod “Spring annonce over”, men vi antager, at dette kun er i den gratis version. Vi vil derfor gennemgå abonnementspriser i næste afsnit. Det skal også nævnes, at meddelelser kun kan sendes, hvis du er betalende bruger.

Forskellige abonnementer

Det dyreste abonnement på Zoosk koster 1.800 mønter, mens det billigste koster 180 mønter. Det har også et abonnement midt i mellem, der koster 480 mønter. I kroner og øre svarer det til: for de dyreste – 790 kr. i alt, for mellem – 316 kroner i alt, og for den billigste – 158 kroner i alt. Det er altså ikke så meget, du skal af med for at få et abonnement på Zoosk.

Med hensyn til betaling kan dette ske med bankkort. Både Visa, MasterCard og American Express ser ud til også at blive accepteret.

Zoosk sammenlignet med andre datingsider

Der er et utroligt højt antal datingsider i Danmark, og derfor er Zoosk blot en af mange muligheder. Det er derfor nyttigt ikke kun at teste Zoosk alene, man bør også at se på Zoosks præstation i forhold til de andre datingsider på markedet – især i Danmark.

Zoosk er en såkaldt generel datingside, så der er mange alternativer. Andre generelle datingsider, der har et godt fodfæste i Danmark omfatter Match,  Tinder, PARTNERMEDNIVEAU, C-Date, Academic Singles, Dating.dk, Badoo og lignende. Zoosk har altså utroligt mange konkurrenter, og det er jo kun godt for os brugere.

Det første, vi vil sige, er, at Zoosk er en international datingside. Vi har tidligere kritiseret internationale datingtjenester for ikke rigtig at have så gode tilbud i Danmark, da de primært lever på deres brand og ikke gør noget for at promovere sig selv i de små lande – hvilket fører til et dårligt tilbud med få brugere. Til en vis grad mener vi, at dette er tilfældet med Zoosk, især i forhold til andre internationale aktører som Match og  PARTNERMEDNIVEAU, som vi mener har er bedre tilbud i Danmark.

Men det betyder ikke, at Zoosk er meget dårlig, vi synes bare ikke, at tjenesten klarer sig særligt godt i forhold til de andre konkurrenter – Zoosk er kun på det jævne. Det giver økonomisk mening, at internationale aktører fokuserer mere på større lande som USA, Tyskland og lignende, men det hjælper jo ikke os, at tjenesten har mange medlemmer i Tyskland.

Samlet bedømmelse

Vi synes Zoosk er en god datingplatform. Der var mange attraktive brugere, registreringsprocessen var enkel, og vi kunne godt lide den måde, man kunne gennemgå brugerne. Der var også et enkelt og brugervenligt design på siderne.

Vi var aldrig i tvivl om, hvilken knap du skulle trykke på for at navigere rundt på websiderne – alt var intuitivt placeret. Vi er nogle gange løbe ind i datingplatforme, hvor vi næsten har “mistet os selv” i et utal af forskellige funktioner og alskens hurlumhej. Det skete dog ikke på Zoosk.

Dette skyldes sandsynligvis en kombination af, at Zoosk holder onlinedating enkel, og også den måde Zoosks sider er designet. Desuden mente vi, at priserne var relativt venlige for betalingsabonnementer, og vi satte pris på, at Zoosk tager anvendelsesvilkår osv. seriøst. For dem, der er på udkig efter en date, er Zoosk helt sikkert en vej, de kan forsøge!

De bedste datingsites
PartnerMedNiveau
Match
Singles50
AcademicSingles

Kommercielt samarbejde

INDHOLDSFORTEGNELSE

Datinglab.dk er en webportal, der sammenligner og vurderer forskellige datingsider.

Ligesom alle andre virksomheder skal vi have dækket omkostningerne, der er forbundet med at skabe websitet, samt generere et overskud. Derfor modtager vi henvisningsgebyrer, når vi henviser en person fra vores website til en datingside, hvis personen tilmelder sig og/eller køber et abonnement.